Koninklijke Auping | Voice Assistant concept | Greenhouse_Conversational

Een magisch, interactief bedtijd verhaal

Als verrijking van de merkcampagne ‘Auping. Met liefde.’ ontwikkelde Greenhouse_Conversational een innovatief én interactief bedtijdverhaal: ‘Bram en het magische bed’. Door slim gebruik te maken van de nieuwste voice-technologie werd extra verwondering toegevoegd aan dit dagelijkse, bijzondere moment voor ouder en kind.

Aansluiten op natuurlijk gedrag
voor merk en mens
Het voice assistant concept ‘Auping
Bedtijdverhalen’ sluit aan op de behoefte
van ouders aan een bijzonder moment
voor het slapen gaan én past bij Auping’s
focus op innovatie en beleving.

Challenge

Auping is de afgelopen jaren in snel tempo geëvolueerd van een traditionele matrassen- en beddenfabrikant naar een aanbieder van persoonlijke slaap- en rustoplossingen. Daarbij integreert het merk steeds vaker nieuwe technologie in haar producten en diensten. En was het voor Auping niet meer dan logisch dat vernieuwing ook deel zou uitmaken van de merkcampagne ‘Auping. Met liefde.’

Solutions

De merkcampagne ‘Auping. Met liefde.’ bestaat uit een vijftal verhalen. Eén daarvan gaat over een jongetje dat niet kan slapen vanwege de harde donder en bliksem. Hij roept zijn moeder en vraagt of ze bij hem wil slapen. De moeder zegt: ‘Nou, heel eventjes dan!’ En dit is het punt waarop het Auping bedtijdverhaal start. Want hoe zorgt een ouder ervoor dat zijn of haar kind daadwerkelijk weer goed gaat slapen? Precies, via een verhaaltje.

Dit voice assistant concept is binnen Greenhouse_Conversational ontwikkeld door een multidisciplinair team, waarin conceptdenkers, copywriters en conversational designers samenwerken aan een unieke interactieve voice experience, die via de social kanalen van Auping werd aangejaagd. Hierbij konden ouder en kind het verloop van het verhaal door hun stemgebruik beïnvloeden. Het verhaal werd gestart door tegen de Google Assistant app op de smartphone of via de Google Home hardop ‘Hé Google, praat met Auping’ te zeggen..

Performance

Engagement met Google Action - Bedtijdverhaal:

4.300 sessies in 3 maanden

Bereik & engagement social campagne:

2.784.302 impressies

1.059.564 uniek bereik

643 engagements (reactions, comments, shares)

Earned media (o.a.):

Launching partner bij de Google Home launch in Nederland

Aparte ruimte in (de slaapkamer van) het Google Home appartement in Amsterdam

Eervolle vermeldingen in 250 vakpublicaties (o.a. DutchCowboys, Marketingfacts, MarketingTribune)

Deelname in Google panel en diverse speaking opportunities

Naast stemmen voor de karakters had het verhaal ook een voice-over nodig. Dit werd dezelfde stem als in de merkcampagne van Auping: Birgit Schuurman.

User-test met prototype
Learnings waren: fysieke interacties (o.a. zwaaien, klappen, blazen) werken goed, ideale lengte is 8-10 minuten en sound-effects zorgen voor een extra magische experience.

Maak van een zwakte een kracht
De interactie werd verzorgd door de Nederlandse Google Assistant stem. Deze klinkt nog niet helemaal menselijk. Maar door hier het karakter ‘Robot’ van te maken, deed dit geen afbreuk aan de experience.